امروز جمعه, 07 آذر 1393 - Fri 11 28 2014

منو

فعالیت های اجتماعی حضرت زهرا (س)

  • نوشته شده توسط modir
  • دسته: عفاف و حجاب
  • بازدید: 19

ایران حسینی

چکیده

 خروج از خانه به خاطر هجرت از مدینه، خواندن خطبه در مسجد، برخورد با دشمن در ملا عام، دعوت کننده مردم به قیام علیه ستم و ستمگران، کمک به مجاهدین در جنگ های احزاب و احد، سرکشی به مجروحین جنگی، برپایی مجلس عزاداری برای پدر در بیت الاحزاب، بیان حقایق و گرفتن قباله ی فدک از خلیفه و اداره نمودن آن، رعایت عفاف و حجاب در اجتماع، تربیت شاگرد و اهتمام به امور مسلمین، پاسخ به مسائل دینی و علمی زنان، دفاع از حقوق اقتصادی، اجتماعی و قضایی زنان، مبارزه با خرافات و جهل، استفاده از صنعت تسبیح سازی از تربت شهدا جهت فرهنگ سازی ایثار و شهادت، برخورد با مهمان و آداب مهمان داری، هدایت و ارشاد مردم، خیرخواهی و دعا برای همسایگان و برخورد شایسته و متین با اصحاب و شاگردان و دلجویی از مصیبت دیدگان، وفای به عهد و مشورت و تواضع در برخورد با مردم، حل اختلافات سیاسی و مذهبی و خانوادگی و حفظ نظام اسلامی، قدرشناسی و حمایت از امام زمان خود، گذشت و تعاون و حفظ اسرار و آبروی مردم، تحمل سختی های اجتماعی و اقتصادی از سلوک، اخلاق و ادب فاطمی است که نمایانگر تکامل شخصیت اوست و میزان و الگو برای همه ی زنان و مردان شیفته ی فرزانگی و اخلاق] 1و2[ واژه های کلیدی قیام، اخلاق، اسوه، تربیت،عدالت مقدمه با مراجعه به زندگی فاطمه زهرا(س) در ابعاد گوناگون زندگی ایشان با پیامدها و رهنمودهای اخلاقی روبرو می شویم. بانوی جوانی که در یک دوره کوتاه زندگی در دنیا همچون شهابی پرنور از دنیا گذر نمود اما آثار حیاتی و برکات وجودی او در کهکشان عالم انسانیت برای همیشه درس سعادت و خط حرکت و تکامل است. اخلاق و سلوک حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل نقد و بررسی و ارزیابی و مطالعه است. ایشان مجموعه ای از کمالات شخصی و شخصیتی را داراست و در منظومه خانواده جلوه های کاملی از کمالات را به نمایش گذارده و در اخلاق اجتماعی و گروهی نیز آداب متعالی و درس آموز دارد. سخت کوش و صبور، بابرنامه و دانش دوست، دانشمند و خطیب، اهل سیاست و زمان شناس، قانع و بی رغبت به دنیا، دارای جاذبه و دافعه قوی، اهل فکر و اندیشه، شجاع و دشمن ستیز، مطیع خدا و رسول او، مسلط به آیات قرآن، عاشق نماز و دعا و مناجات، آمر به معروف و ناهی از منکر، محب و محبوب خدا، تابع و مطیع امام زمان خویش، حامی ولایت، دفاع از حق خود در قضیه فدک، به یادگار گذاشتن صحیفه فاطمیه و رسیدن به انواع موفقیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی به لطف خداوند منان. زندگی دنیایی در چشم آنکه کفر را به جای ایمان برگزیده است زیبا می نماید و زندگی خاکی در نظر آدمی زیبا جلوه می کند و آدم به دنیای پست و عالم تیره خاک رضایت می دهد و به انکار زیبایی های حقیقی و راستین می پردازد و بذر وجود آدمی فرصت آن را نمی یابد تا به ادراک زیبایی های حقیقی نائل آید و آدمی می پندارد که همه ی زیبایی ها در محدوده تاریک خاک است اما عده ای هم به زیبایی های حقیقی دست می یابند و اصحاب نور می شوند و حرکت در مسیر هنر الهی و تحقق زیبایی های راستین آدمی را به بهشت و نور می خواند و به معراج روحانی و پرواز آسمانی رهنمون می سازد]3[ و فاطمه هنرمندی است که در طول حیات طیبه ی او به گفته ی نویسنده ی فاطمه فاطمه است او یک خانه نشین ناآگاه نیست، فاطمه راه رفتن را در مبارزه آموخته است و سخن گفتن را در تبلیغ و کودکی را در مهد طوفان نهضت به سر آورده و جوانی را در کوره ی سیاست زمانش گداخته است . او یک زن مسلمان است، زنی که عفت اخلاقی او را از مسئولیت اجتماعی مبرا نمی کند و به انجام اموری می پردازد که در خور و شایسته ی اوست. عدل و احسان را نیکو یافته و فاعل آن ها را ستایش می کند و در مقابل ظلم و خیانت و نظایر آن ها را ناپسند می داند و فاعل آن ها را نکوهش می نماید و در مقابلشان به قیام و فریاد برمی خیزد و در پرتو عدالت از حقوق طبیعی خود دفاع می کند و در مقابل خلیفه ی وقت می ایستد و خطبه می خواند. فریاد می زند ای مسلمانان! آیا سزاوار است که میراث پدرم را به زور و تزویر از من بربایند و من در بازگرفتن آن شکست بخورم و به تماشا بنشینم؟]4[ پسر ابی قحافه! آیا در کتاب خدا آمده است که تو از پدرت ارث بری و میراث مرا از من ببری؟ به راستی کاری بس ناپسند مرتکب شده ای. بدعتی ناروا در دین خدا می گذاری. آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک گفته و می گویی من از پدر ارث نمی برم، حال که چنین است این تو و این فدک اما بدان که در روز رستاخیز تو را دیدار خواهد کرد، چه نیکو داوری است خداوند و چه نیکو پیشوایی است محمد(ص). وعده ی ما و تو در آن روز است، روزی که پدرم دادخواه است و باطل گرایان زیان خواهند دید و پشیمانی شما را سودی نمی بخشد و در عذابی خوار کننده فرو می روید. آن گاه در برخوردی منطقی و قاطع با انصار فرمود: ای مردان با نفوذ و ای حامیان اسلام شما را چه شده که در بازگرفتن حق من سستی روا می دارید چه زود فاجعه آفریدید و چه سریع رنگ عوض کردید شما در راه خدا سختی ها را به جان خریدید و همواره در پیروی ما بودید اکنون چه شده که سرگردان و وامانده اید و دم فرو بسته و پیمان ها گسسته اید و حکم خدا را به کار نبستید و از حقیقت دفاع نکردید و جام گوارای ایمان و عشق به خداوند را که نوشیده بودید ناخواسته بالا آوردید و بعد از ایمان آوردن کفر ورزیدید آن گاه برای حفظ امنیت در جامعه ی ایمانی و پیشگیری از نفوذ عناصر فساد و منکرات و انجام فرایض دینی امر به معروف می کند و نهی از منکر. بی تفاوت و بی مسئولیت نیست و خود را وقف مصالح اجتماعی می کند و به جامعه ی خویش نظم و اعتبار و تحرک و دوام و بالندگی می دهد. ] 2[ هدایت و ارشاد مردم، خیرخواهی و دعاهای شبانه ی آن حضرت برای همسایگان و دیگران زبانزد خاص و عام می شود تا آنجا که فرزندش حسن در دل شب از گریه و دعا و مناجات مادر بیدار می شود و سوال می کند شما که فقط برای دیگران دعا می کنید، پس خودمان؟ مادر در جواب فرمودند اول همسایه. در تربیت و آموزش، فاطمه زهرا(س) الگوی عملی و رفتاری برای همه ی انسان هاست او فرزندانی تربیت نمود که خود در مقام آموزش و پرورش انسان های بزرگ موثر بودند. شاگردانی همچون سلمان و فضه . . . تشکیل کلاس درس و تعلیم در خانه و پاسخ به سوالات عقیدتی و مذهبی مردم و شرکت در مباحث دینی، اخلاقی و تشویق و مدح علم آموزان و تنزیل صحیفه فاطمیه و تقدیم آن به ائمه به عنوان پشتوانه علمی و خواندن روایات جهت تعلیم و تربیت مومنین و انشاء خطبه های مختلف در بیان حقایق توحیدی و رسا لت پیامبر و افشای ستمگران و بیان دعاهای مختلف که از عوامل مهم برای تعلیم و تربیت می باشد از سیره و اخلاق فرهنگی فاطمه(س) است. اراده ی قوی حضرت زهرا(س) در حفظ میثاق و وفای به پیمان ها در تعهدات الهی مانند نذر و قسم و تعهدات خانوادگی و رعایت حقوق خانواده و پیمان ها نسبت به رسول و ولی خدا و ائمه و فرمانبرداری ، وفای در محبت و اطاعت از آنان و تعهدات مختلف با همسایگان، شاگردان، زیر دستان، دوستان، دشمنان و بیگانگان و بالاخره تعهدات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی که وفای به تعهدات و پیمان ها در سیره ی حضرت نقطه ی اوجی زیبا و عالی دارد و الگویی کاربردی و عملی برای ما مسلمانان است.]6[ نتیجه گیری فاطمه زهرا(س) معنای زیبایی کمال و جمال صورت آدمی و تمثیل فرشته در صورت انسان و آنکه دختر و مادر برای پدر و کوثری در جریان برای کوباندن تکاثر، او که آزادی و آزادگی را به ما آموخت و در هجرت و جهاد از یک سو و با فریادی کوبنده و رسا از سوی دیگر با خلیفه ی جور زمان خود جنگید. او که با گفتار منطقی و پشتیبانی از گفتگوهای علمی به موقع فریاد و خشم و هیبت الهی داشت او که به استقبال شهادت می رفت و بر ظلم و ظالم لعن و نفرین می بارید. فاطمه اسوه ی والاترین انسان ها و شافعه ی روز جزاست. الفبای شخصیتی او فرهنگی عظیم و بی انتهاست. آرزوی فاطمی بودن و تلاش برای فاطمی شدن و بسط فرهنگ و مرام فاطمه(س) در زندگی همه ی ما لازم است. ]5[ تقدير و تشكر: از موسسه تخصصي ديني امام مبين تشكر و قدرداني مي نمايم كه زمينه ي اين فرصت طلايي را برايمان مهيا نمود تا بار ديگر زندگي حضرت زهرا(س) را مورد مطالعه و تجزيه و تحليل قرار داده و لياقت حضور در كنگره فاطمه شناسي را روزي و نصيبمان گرداند. منابع: 1- الفباي شخصيتي حضرت زهرا، مهدي نيلي پور، انتشارات موسسه فرهنگي شهيد مدرس، 1380 2- شرح خطبه حضرت زهرا(س)، محمدنقي خلجي، انتشارات ميثم تمار،1382 3- خورشيد بي غروب، عبدالحميد معاديخواه، انتشارات ذره، 1372 4- سلام شناسي، علي شريعتي، انتشارات طوس، 1347 5- حماسه غدير، محمدرضا حكيمي، انتشارات درخشان، 1396 6- ملكه اسلام فاطمه زهرا، ميرزا خليل كمره اي، انتشارات كتابفروشي اسلاميه،1348 به نام خدا سومین کنگره فاطمه شناسی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید فعالیت های اجتماعی حضرت زهرا(س) ایران حسینی1 ( کارشناسی علوم اجتماعی . دبیر آموزش و پرورش نجف آباد) 1نجف آباد خیابان شهدا غربی خیابان آزادگان کوی ایمان پلاک 17 این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید چکیده خروج از خانه به خاطر هجرت از مدینه، خواندن خطبه در مسجد، برخورد با دشمن در ملا عام، دعوت کننده مردم به قیام علیه ستم و ستمگران، کمک به مجاهدین در جنگ های احزاب و احد، سرکشی به مجروحین جنگی، برپایی مجلس عزاداری برای پدر در بیت الاحزاب، بیان حقایق و گرفتن قباله ی فدک از خلیفه و اداره نمودن آن، رعایت عفاف و حجاب در اجتماع، تربیت شاگرد و اهتمام به امور مسلمین، پاسخ به مسائل دینی و علمی زنان، دفاع از حقوق اقتصادی، اجتماعی و قضایی زنان، مبارزه با خرافات و جهل، استفاده از صنعت تسبیح سازی از تربت شهدا جهت فرهنگ سازی ایثار و شهادت، برخورد با مهمان و آداب مهمان داری، هدایت و ارشاد مردم، خیرخواهی و دعا برای همسایگان و برخورد شایسته و متین با اصحاب و شاگردان و دلجویی از مصیبت دیدگان، وفای به عهد و مشورت و تواضع در برخورد با مردم، حل اختلافات سیاسی و مذهبی و خانوادگی و حفظ نظام اسلامی، قدرشناسی و حمایت از امام زمان خود، گذشت و تعاون و حفظ اسرار و آبروی مردم، تحمل سختی های اجتماعی و اقتصادی از سلوک، اخلاق و ادب فاطمی است که نمایانگر تکامل شخصیت اوست و میزان و الگو برای همه ی زنان و مردان شیفته ی فرزانگی و اخلاق] 1و2[ واژه های کلیدی قیام، اخلاق، اسوه، تربیت،عدالت مقدمه با مراجعه به زندگی فاطمه زهرا(س) در ابعاد گوناگون زندگی ایشان با پیامدها و رهنمودهای اخلاقی روبرو می شویم. بانوی جوانی که در یک دوره کوتاه زندگی در دنیا همچون شهابی پرنور از دنیا گذر نمود اما آثار حیاتی و برکات وجودی او در کهکشان عالم انسانیت برای همیشه درس سعادت و خط حرکت و تکامل است. اخلاق و سلوک حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل نقد و بررسی و ارزیابی و مطالعه است. ایشان مجموعه ای از کمالات شخصی و شخصیتی را داراست و در منظومه خانواده جلوه های کاملی از کمالات را به نمایش گذارده و در اخلاق اجتماعی و گروهی نیز آداب متعالی و درس آموز دارد. سخت کوش و صبور، بابرنامه و دانش دوست، دانشمند و خطیب، اهل سیاست و زمان شناس، قانع و بی رغبت به دنیا، دارای جاذبه و دافعه قوی، اهل فکر و اندیشه، شجاع و دشمن ستیز، مطیع خدا و رسول او، مسلط به آیات قرآن، عاشق نماز و دعا و مناجات، آمر به معروف و ناهی از منکر، محب و محبوب خدا، تابع و مطیع امام زمان خویش، حامی ولایت، دفاع از حق خود در قضیه فدک، به یادگار گذاشتن صحیفه فاطمیه و رسیدن به انواع موفقیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی به لطف خداوند منان. زندگی دنیایی در چشم آنکه کفر را به جای ایمان برگزیده است زیبا می نماید و زندگی خاکی در نظر آدمی زیبا جلوه می کند و آدم به دنیای پست و عالم تیره خاک رضایت می دهد و به انکار زیبایی های حقیقی و راستین می پردازد و بذر وجود آدمی فرصت آن را نمی یابد تا به ادراک زیبایی های حقیقی نائل آید و آدمی می پندارد که همه ی زیبایی ها در محدوده تاریک خاک است اما عده ای هم به زیبایی های حقیقی دست می یابند و اصحاب نور می شوند و حرکت در مسیر هنر الهی و تحقق زیبایی های راستین آدمی را به بهشت و نور می خواند و به معراج روحانی و پرواز آسمانی رهنمون می سازد]3[ و فاطمه هنرمندی است که در طول حیات طیبه ی او به گفته ی نویسنده ی فاطمه فاطمه است او یک خانه نشین ناآگاه نیست، فاطمه راه رفتن را در مبارزه آموخته است و سخن گفتن را در تبلیغ و کودکی را در مهد طوفان نهضت به سر آورده و جوانی را در کوره ی سیاست زمانش گداخته است . او یک زن مسلمان است، زنی که عفت اخلاقی او را از مسئولیت اجتماعی مبرا نمی کند و به انجام اموری می پردازد که در خور و شایسته ی اوست. عدل و احسان را نیکو یافته و فاعل آن ها را ستایش می کند و در مقابل ظلم و خیانت و نظایر آن ها را ناپسند می داند و فاعل آن ها را نکوهش می نماید و در مقابلشان به قیام و فریاد برمی خیزد و در پرتو عدالت از حقوق طبیعی خود دفاع می کند و در مقابل خلیفه ی وقت می ایستد و خطبه می خواند. فریاد می زند ای مسلمانان! آیا سزاوار است که میراث پدرم را به زور و تزویر از من بربایند و من در بازگرفتن آن شکست بخورم و به تماشا بنشینم؟]4[ پسر ابی قحافه! آیا در کتاب خدا آمده است که تو از پدرت ارث بری و میراث مرا از من ببری؟ به راستی کاری بس ناپسند مرتکب شده ای. بدعتی ناروا در دین خدا می گذاری. آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک گفته و می گویی من از پدر ارث نمی برم، حال که چنین است این تو و این فدک اما بدان که در روز رستاخیز تو را دیدار خواهد کرد، چه نیکو داوری است خداوند و چه نیکو پیشوایی است محمد(ص). وعده ی ما و تو در آن روز است، روزی که پدرم دادخواه است و باطل گرایان زیان خواهند دید و پشیمانی شما را سودی نمی بخشد و در عذابی خوار کننده فرو می روید. آن گاه در برخوردی منطقی و قاطع با انصار فرمود: ای مردان با نفوذ و ای حامیان اسلام شما را چه شده که در بازگرفتن حق من سستی روا می دارید چه زود فاجعه آفریدید و چه سریع رنگ عوض کردید شما در راه خدا سختی ها را به جان خریدید و همواره در پیروی ما بودید اکنون چه شده که سرگردان و وامانده اید و دم فرو بسته و پیمان ها گسسته اید و حکم خدا را به کار نبستید و از حقیقت دفاع نکردید و جام گوارای ایمان و عشق به خداوند را که نوشیده بودید ناخواسته بالا آوردید و بعد از ایمان آوردن کفر ورزیدید آن گاه برای حفظ امنیت در جامعه ی ایمانی و پیشگیری از نفوذ عناصر فساد و منکرات و انجام فرایض دینی امر به معروف می کند و نهی از منکر. بی تفاوت و بی مسئولیت نیست و خود را وقف مصالح اجتماعی می کند و به جامعه ی خویش نظم و اعتبار و تحرک و دوام و بالندگی می دهد. ] 2[ هدایت و ارشاد مردم، خیرخواهی و دعاهای شبانه ی آن حضرت برای همسایگان و دیگران زبانزد خاص و عام می شود تا آنجا که فرزندش حسن در دل شب از گریه و دعا و مناجات مادر بیدار می شود و سوال می کند شما که فقط برای دیگران دعا می کنید، پس خودمان؟ مادر در جواب فرمودند اول همسایه. در تربیت و آموزش، فاطمه زهرا(س) الگوی عملی و رفتاری برای همه ی انسان هاست او فرزندانی تربیت نمود که خود در مقام آموزش و پرورش انسان های بزرگ موثر بودند. شاگردانی همچون سلمان و فضه . . . تشکیل کلاس درس و تعلیم در خانه و پاسخ به سوالات عقیدتی و مذهبی مردم و شرکت در مباحث دینی، اخلاقی و تشویق و مدح علم آموزان و تنزیل صحیفه فاطمیه و تقدیم آن به ائمه به عنوان پشتوانه علمی و خواندن روایات جهت تعلیم و تربیت مومنین و انشاء خطبه های مختلف در بیان حقایق توحیدی و رسا لت پیامبر و افشای ستمگران و بیان دعاهای مختلف که از عوامل مهم برای تعلیم و تربیت می باشد از سیره و اخلاق فرهنگی فاطمه(س) است. اراده ی قوی حضرت زهرا(س) در حفظ میثاق و وفای به پیمان ها در تعهدات الهی مانند نذر و قسم و تعهدات خانوادگی و رعایت حقوق خانواده و پیمان ها نسبت به رسول و ولی خدا و ائمه و فرمانبرداری ، وفای در محبت و اطاعت از آنان و تعهدات مختلف با همسایگان، شاگردان، زیر دستان، دوستان، دشمنان و بیگانگان و بالاخره تعهدات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی که وفای به تعهدات و پیمان ها در سیره ی حضرت نقطه ی اوجی زیبا و عالی دارد و الگویی کاربردی و عملی برای ما مسلمانان است.]6[ نتیجه گیری فاطمه زهرا(س) معنای زیبایی کمال و جمال صورت آدمی و تمثیل فرشته در صورت انسان و آنکه دختر و مادر برای پدر و کوثری در جریان برای کوباندن تکاثر، او که آزادی و آزادگی را به ما آموخت و در هجرت و جهاد از یک سو و با فریادی کوبنده و رسا از سوی دیگر با خلیفه ی جور زمان خود جنگید. او که با گفتار منطقی و پشتیبانی از گفتگوهای علمی به موقع فریاد و خشم و هیبت الهی داشت او که به استقبال شهادت می رفت و بر ظلم و ظالم لعن و نفرین می بارید. فاطمه اسوه ی والاترین انسان ها و شافعه ی روز جزاست. الفبای شخصیتی او فرهنگی عظیم و بی انتهاست. آرزوی فاطمی بودن و تلاش برای فاطمی شدن و بسط فرهنگ و مرام فاطمه(س) در زندگی همه ی ما لازم است. ]5[ تقدير و تشكر: از موسسه تخصصي ديني امام مبين تشكر و قدرداني مي نمايم كه زمينه ي اين فرصت طلايي را برايمان مهيا نمود تا بار ديگر زندگي حضرت زهرا(س) را مورد مطالعه و تجزيه و تحليل قرار داده و لياقت حضور در كنگره فاطمه شناسي را روزي و نصيبمان گرداند. منابع: 1- الفباي شخصيتي حضرت زهرا، مهدي نيلي پور، انتشارات موسسه فرهنگي شهيد مدرس، 1380 2- شرح خطبه حضرت زهرا(س)، محمدنقي خلجي، انتشارات ميثم تمار،1382 3- خورشيد بي غروب، عبدالحميد معاديخواه، انتشارات ذره، 1372 4- سلام شناسي، علي شريعتي، انتشارات طوس، 1347 5- حماسه غدير، محمدرضا حكيمي، انتشارات درخشان، 1396 6- ملكه اسلام فاطمه زهرا، ميرزا خليل كمره اي، انتشارات كتابفروشي اسلاميه،1348 به نام خدا سومین کنگره فاطمه شناسی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید فعالیت های اجتماعی حضرت زهرا(س) ایران حسینی1 ( کارشناسی علوم اجتماعی . دبیر آموزش و پرورش نجف آباد) 1نجف آباد خیابان شهدا غربی خیابان آزادگان کوی ایمان پلاک 17 این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید چکیده خروج از خانه به خاطر هجرت از مدینه، خواندن خطبه در مسجد، برخورد با دشمن در ملا عام، دعوت کننده مردم به قیام علیه ستم و ستمگران، کمک به مجاهدین در جنگ های احزاب و احد، سرکشی به مجروحین جنگی، برپایی مجلس عزاداری برای پدر در بیت الاحزاب، بیان حقایق و گرفتن قباله ی فدک از خلیفه و اداره نمودن آن، رعایت عفاف و حجاب در اجتماع، تربیت شاگرد و اهتمام به امور مسلمین، پاسخ به مسائل دینی و علمی زنان، دفاع از حقوق اقتصادی، اجتماعی و قضایی زنان، مبارزه با خرافات و جهل، استفاده از صنعت تسبیح سازی از تربت شهدا جهت فرهنگ سازی ایثار و شهادت، برخورد با مهمان و آداب مهمان داری، هدایت و ارشاد مردم، خیرخواهی و دعا برای همسایگان و برخورد شایسته و متین با اصحاب و شاگردان و دلجویی از مصیبت دیدگان، وفای به عهد و مشورت و تواضع در برخورد با مردم، حل اختلافات سیاسی و مذهبی و خانوادگی و حفظ نظام اسلامی، قدرشناسی و حمایت از امام زمان خود، گذشت و تعاون و حفظ اسرار و آبروی مردم، تحمل سختی های اجتماعی و اقتصادی از سلوک، اخلاق و ادب فاطمی است که نمایانگر تکامل شخصیت اوست و میزان و الگو برای همه ی زنان و مردان شیفته ی فرزانگی و اخلاق] 1و2[ واژه های کلیدی قیام، اخلاق، اسوه، تربیت،عدالت مقدمه با مراجعه به زندگی فاطمه زهرا(س) در ابعاد گوناگون زندگی ایشان با پیامدها و رهنمودهای اخلاقی روبرو می شویم. بانوی جوانی که در یک دوره کوتاه زندگی در دنیا همچون شهابی پرنور از دنیا گذر نمود اما آثار حیاتی و برکات وجودی او در کهکشان عالم انسانیت برای همیشه درس سعادت و خط حرکت و تکامل است. اخلاق و سلوک حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل نقد و بررسی و ارزیابی و مطالعه است. ایشان مجموعه ای از کمالات شخصی و شخصیتی را داراست و در منظومه خانواده جلوه های کاملی از کمالات را به نمایش گذارده و در اخلاق اجتماعی و گروهی نیز آداب متعالی و درس آموز دارد. سخت کوش و صبور، بابرنامه و دانش دوست، دانشمند و خطیب، اهل سیاست و زمان شناس، قانع و بی رغبت به دنیا، دارای جاذبه و دافعه قوی، اهل فکر و اندیشه، شجاع و دشمن ستیز، مطیع خدا و رسول او، مسلط به آیات قرآن، عاشق نماز و دعا و مناجات، آمر به معروف و ناهی از منکر، محب و محبوب خدا، تابع و مطیع امام زمان خویش، حامی ولایت، دفاع از حق خود در قضیه فدک، به یادگار گذاشتن صحیفه فاطمیه و رسیدن به انواع موفقیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی به لطف خداوند منان. زندگی دنیایی در چشم آنکه کفر را به جای ایمان برگزیده است زیبا می نماید و زندگی خاکی در نظر آدمی زیبا جلوه می کند و آدم به دنیای پست و عالم تیره خاک رضایت می دهد و به انکار زیبایی های حقیقی و راستین می پردازد و بذر وجود آدمی فرصت آن را نمی یابد تا به ادراک زیبایی های حقیقی نائل آید و آدمی می پندارد که همه ی زیبایی ها در محدوده تاریک خاک است اما عده ای هم به زیبایی های حقیقی دست می یابند و اصحاب نور می شوند و حرکت در مسیر هنر الهی و تحقق زیبایی های راستین آدمی را به بهشت و نور می خواند و به معراج روحانی و پرواز آسمانی رهنمون می سازد]3[ و فاطمه هنرمندی است که در طول حیات طیبه ی او به گفته ی نویسنده ی فاطمه فاطمه است او یک خانه نشین ناآگاه نیست، فاطمه راه رفتن را در مبارزه آموخته است و سخن گفتن را در تبلیغ و کودکی را در مهد طوفان نهضت به سر آورده و جوانی را در کوره ی سیاست زمانش گداخته است . او یک زن مسلمان است، زنی که عفت اخلاقی او را از مسئولیت اجتماعی مبرا نمی کند و به انجام اموری می پردازد که در خور و شایسته ی اوست. عدل و احسان را نیکو یافته و فاعل آن ها را ستایش می کند و در مقابل ظلم و خیانت و نظایر آن ها را ناپسند می داند و فاعل آن ها را نکوهش می نماید و در مقابلشان به قیام و فریاد برمی خیزد و در پرتو عدالت از حقوق طبیعی خود دفاع می کند و در مقابل خلیفه ی وقت می ایستد و خطبه می خواند. فریاد می زند ای مسلمانان! آیا سزاوار است که میراث پدرم را به زور و تزویر از من بربایند و من در بازگرفتن آن شکست بخورم و به تماشا بنشینم؟]4[ پسر ابی قحافه! آیا در کتاب خدا آمده است که تو از پدرت ارث بری و میراث مرا از من ببری؟ به راستی کاری بس ناپسند مرتکب شده ای. بدعتی ناروا در دین خدا می گذاری. آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک گفته و می گویی من از پدر ارث نمی برم، حال که چنین است این تو و این فدک اما بدان که در روز رستاخیز تو را دیدار خواهد کرد، چه نیکو داوری است خداوند و چه نیکو پیشوایی است محمد(ص). وعده ی ما و تو در آن روز است، روزی که پدرم دادخواه است و باطل گرایان زیان خواهند دید و پشیمانی شما را سودی نمی بخشد و در عذابی خوار کننده فرو می روید. آن گاه در برخوردی منطقی و قاطع با انصار فرمود: ای مردان با نفوذ و ای حامیان اسلام شما را چه شده که در بازگرفتن حق من سستی روا می دارید چه زود فاجعه آفریدید و چه سریع رنگ عوض کردید شما در راه خدا سختی ها را به جان خریدید و همواره در پیروی ما بودید اکنون چه شده که سرگردان و وامانده اید و دم فرو بسته و پیمان ها گسسته اید و حکم خدا را به کار نبستید و از حقیقت دفاع نکردید و جام گوارای ایمان و عشق به خداوند را که نوشیده بودید ناخواسته بالا آوردید و بعد از ایمان آوردن کفر ورزیدید آن گاه برای حفظ امنیت در جامعه ی ایمانی و پیشگیری از نفوذ عناصر فساد و منکرات و انجام فرایض دینی امر به معروف می کند و نهی از منکر. بی تفاوت و بی مسئولیت نیست و خود را وقف مصالح اجتماعی می کند و به جامعه ی خویش نظم و اعتبار و تحرک و دوام و بالندگی می دهد. ] 2[ هدایت و ارشاد مردم، خیرخواهی و دعاهای شبانه ی آن حضرت برای همسایگان و دیگران زبانزد خاص و عام می شود تا آنجا که فرزندش حسن در دل شب از گریه و دعا و مناجات مادر بیدار می شود و سوال می کند شما که فقط برای دیگران دعا می کنید، پس خودمان؟ مادر در جواب فرمودند اول همسایه. در تربیت و آموزش، فاطمه زهرا(س) الگوی عملی و رفتاری برای همه ی انسان هاست او فرزندانی تربیت نمود که خود در مقام آموزش و پرورش انسان های بزرگ موثر بودند. شاگردانی همچون سلمان و فضه . . . تشکیل کلاس درس و تعلیم در خانه و پاسخ به سوالات عقیدتی و مذهبی مردم و شرکت در مباحث دینی، اخلاقی و تشویق و مدح علم آموزان و تنزیل صحیفه فاطمیه و تقدیم آن به ائمه به عنوان پشتوانه علمی و خواندن روایات جهت تعلیم و تربیت مومنین و انشاء خطبه های مختلف در بیان حقایق توحیدی و رسا لت پیامبر و افشای ستمگران و بیان دعاهای مختلف که از عوامل مهم برای تعلیم و تربیت می باشد از سیره و اخلاق فرهنگی فاطمه(س) است. اراده ی قوی حضرت زهرا(س) در حفظ میثاق و وفای به پیمان ها در تعهدات الهی مانند نذر و قسم و تعهدات خانوادگی و رعایت حقوق خانواده و پیمان ها نسبت به رسول و ولی خدا و ائمه و فرمانبرداری ، وفای در محبت و اطاعت از آنان و تعهدات مختلف با همسایگان، شاگردان، زیر دستان، دوستان، دشمنان و بیگانگان و بالاخره تعهدات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی که وفای به تعهدات و پیمان ها در سیره ی حضرت نقطه ی اوجی زیبا و عالی دارد و الگویی کاربردی و عملی برای ما مسلمانان است.]6[ نتیجه گیری فاطمه زهرا(س) معنای زیبایی کمال و جمال صورت آدمی و تمثیل فرشته در صورت انسان و آنکه دختر و مادر برای پدر و کوثری در جریان برای کوباندن تکاثر، او که آزادی و آزادگی را به ما آموخت و در هجرت و جهاد از یک سو و با فریادی کوبنده و رسا از سوی دیگر با خلیفه ی جور زمان خود جنگید. او که با گفتار منطقی و پشتیبانی از گفتگوهای علمی به موقع فریاد و خشم و هیبت الهی داشت او که به استقبال شهادت می رفت و بر ظلم و ظالم لعن و نفرین می بارید. فاطمه اسوه ی والاترین انسان ها و شافعه ی روز جزاست. الفبای شخصیتی او فرهنگی عظیم و بی انتهاست. آرزوی فاطمی بودن و تلاش برای فاطمی شدن و بسط فرهنگ و مرام فاطمه(س) در زندگی همه ی ما لازم است. ]5[ تقدير و تشكر: از موسسه تخصصي ديني امام مبين تشكر و قدرداني مي نمايم كه زمينه ي اين فرصت طلايي را برايمان مهيا نمود تا بار ديگر زندگي حضرت زهرا(س) را مورد مطالعه و تجزيه و تحليل قرار داده و لياقت حضور در كنگره فاطمه شناسي را روزي و نصيبمان گرداند

. منابع:

1-               الفباي شخصيتي حضرت زهرا، مهدي نيلي پور، انتشارات موسسه فرهنگي شهيد مدرس، 1380-

2-             شرح خطبه حضرت زهرا(س)، محمدنقي خلجي، انتشارات ميثم تمار،1382

3-            خورشيد بي غروب، عبدالحميد معاديخواه، انتشارات ذره، 1372 4-

4-            سلام شناسي، علي شريعتي، انتشارات طوس، 1347

5-            حماسه غدير، محمدرضا حكيمي، انتشارات درخشان، 1396

6-            ملكه اسلام فاطمه زهرا، ميرزا خليل كمره اي، انتشارات كتابفروشي اسلاميه،1348

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید